donderdag 19 december 2013

Heerewaarden 1944-'45: " N I E M A N D S L A N D "

Nieuw artikel dat ik op mijn website heb geplaatst.

http://udowa.home.xs4all.nl/Niemandsland/Niemandsland.htm

Het originele document is tijdens de 2e wereldoorlog opgeschreven door mijn achterneef Anton Baggerman, die vorig jaar op 94 jarige leeftijd is overleden. Het origineel is op de pagina van bovenstaand hyperlink te downloaden.
De tekst heb ik gemoderniseerd en van de meeste typ fouten ontdaan. Het was de wens van Anton dat het "overgetypt " zou worden, maar dat is vandaag de dag niet nodig, omdat het origineel omgezet kon worden naar bewerkbare HTML tekst. De originele (ietwat chaotische) indeling heb ik gehandhaafd, omdat ik van mening ben dat je in historische documenten niet te veel moet wijzigen. Wel heb ik enkele foto's ingevoegd, wat ook de wens was van Anton omdat hij hieraan refereert in de originele tekst. Dit document geeft een uniek en zeer gedetailleerd tijdsbeeld van een klein dorp in de laatste 2 oorlogsjaren en de hachelijke veiligheid positie van het dorp Heerewaarden in het bijzonder. Omdat Heerewaarden letterlijk tussen twee vuren zat en ook nog eens in de rechtstreekse vuurlinie van het V1 raket wapen, Achterhoek - Antwerpen lag is het een wonder dat dit dorp het laatste half jaar van de oorlog niet met veel meer schade en leed is doorgekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten